¡Una vez, por favor! - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Bram Vergouw - WaarBenJij.nu ¡Una vez, por favor! - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Bram Vergouw - WaarBenJij.nu

¡Una vez, por favor!

Blijf op de hoogte en volg Bram

14 December 2016 | Bolivia, Sucre

Hola amigo's! Het avontuur is weer begonnen! De bergschoenen zitten als gegoten en de wereld word weer heldhaftig getrotseerd! De aftrap was in Santiago de Chili, waar we een heerlijk hostel hadden met zwembad. Zeker fijn na het afvinken van alle broodnodige bezienswaardigheden. Eentje daarvan blijft ons nog lang bij. La musea de la memoria blikt op een zeer visueel, bij de strot grijpende manier terug op de militaire staatsgreep die Chili in de jaren 70 en 80 in een angstaanjagende greep hield.

Vervolgens de weg voortgezet naar de grootste havenplaats van Chili, valparaiso. Prachtig kleurrijke stad waar praktisch elk huis een andere kleur heeft. Waarom? Zodat vroeger de bezopen zeelui nog enigszins in staat waren om het juiste heuvelachtige stulpje te vinden en de eigen kroost te voorzien van een knuffel en een zoen. Vele prachtige en artistieke wall-paintings geven de stad karakter en symboliseerden in vroegere tijden het protest tegen de grootschalige visvangst vanuit de internationale grootmachten.

Na deze twee steden werd het tijd voor wat natuurschoon...en dat kregen we!! Vanuit de lokale barman in valparaiso werden we vanaf de shared dorm (gezamenlijke slaapplaats) luidruchtig doorgesnurkt naar San Pedro de atacama. De vestigingsplaats voor de droogste woestijn op aarde, een wereld op zich. Onwerkelijk mooi en met geen goedgevulde balpen te beschrijven. Gifgroene en helderblauwe meren op 4300 meter hoogte, kolkende en spuwende geisers op adembenemende hoogte, afgekleed op de achtergrond met de mystieke sneeuwtoppen van het Andes gebergte. Het maanachtige landschap van valle de la Luna, ofwel vallei van de maan, zo'n 17 kilometer van san Pedro de atacama, deed ons ook versteld staan. Als echte Hollanders hebben we met twee mountainbikes deze vallei voorzien van onze aanwezigheid. Prachtig, onrealistisch en angstaanjagend tegelijkertijd. Dat moeder natuur dit weet te fabriceren, waanzin! Rustig terugtrappend bijgestaan door de ondergaande zon die de vallei nog meer tot leven deed kleuren, realiseerden wij ons hoe ongelofelijk mooi de natuur kan zijn.

De volgende dag voor onze grensovergang vanuit Chili naar Bolivia, op weg naar uyuni bracht ons als eerste met de 4wd jeep naar Het beschermde natuurreservaat van zuid-Bolivia.Een geweldige en avontuurlijke roadtrip van 3 dagen: Kleurrijke en uitgestrekte landschappen waar je van de ene verbazing in de andere valt. Van felroze flamingo's, sierlijk dansend over een magisch wit zoutmeer, naar grazende alpaca's in een gedeeltelijk opgedroogde groene weide vredig uitgestrekt tussen twee gigantisch robuuste bergwanden...dit alles wordt bijgestaan door soms ziedend koude zandstormen om het volgende moment de brandende zon op je gezicht te voelen. Mysterieuze eeuwenoude rotssculpturen afwisselend met de prachtige flora en fauna van dit magisch mooie land waarbij de "king of the sky" ofwel de condor alles geruisloos en geconstrueerd in de gaten houd...wat een traktatie voor de ziel! Ondanks dat de duizelingwekkende hoogtes je soms het gevoel geven alsof er een kudde Boliviaanse struisvogels over je hoofd zijn komen zetten en elke korte wandeling je snakkend naar adem laten, was dit werkelijk een fantastische afsluiting van Chili en de start van het volgende zuid-Amerikaanse avontuur!

• 14 December 2016 - 17:40

Lia & Henny :

Lieve Bram en Dieuwertje,
    Heerlijk om te lezen dat jullie zo onwijs aan het genieten zijn. Jullie hebben er zo lang naar uitgekeken.
    Het landschap ziet er inderdaad heel onwerkelijk uit , dan is het hier maar behelpen met al die mist .
    Merk je daar in de steden al iets van een "kerstsfeer" ? Hier kun je er niet aan ontkomen (soms een beetje TE veel) . en helaas gaat het alleen maar over "eten"
    Veel plezier en we blijven jullie graag volgen , dikke knuffel van ons.

• 14 December 2016 - 17:48

Ineke:

Geweldig begin van jullie trip!

• 14 December 2016 - 18:23

Roxana:

Hola Dieuw en Bram:

Una más por favor! Que alegría saber de ustedes! que todo esta bien y disfrutando de su viaje por America del Sur. Aquí les envío un par de tips para visitar Bolivia : La ciudad de Sucre, La paz y Tarija son unas de las más importantes ciudades de ese país.

Hasta la próxima!

• 14 December 2016 - 18:47

Remi:

Luitjes,

Wat een heerlijk verhaal om te lezen. Prachtig! Fijn te horen dat jullie zo genieten! Geniet van Bolivia! Vergeet gen dynamiet te kopen voor de werklui in de mijn. Vaak krijg je een geschenk terug (zilver).

Enjoy!!

• 14 December 2016 - 20:00

Jap, Ro En De Boys:

Wat een jaloersmakende foto's zeg! Bijna niet te bevatten als je zelf in de gehaaste Nederlandse feestdagendrukte bivakkeert. Volgens mij plukken jullie iedere dag en genieten jullie volop van het nieuwe Zuid Amerikaanse avontuur dat op jullie wacht. Prachtig om te lezen! Keep us posted en enjoy!!!! Knuffel van ons allemaal vanuit het koude kikker landje heeeeeeeeeel ver weg.....

• 15 December 2016 - 07:56

Matthijs:

Heel tof Bram. Geniet!

• 15 December 2016 - 16:16

Gert-Jan En Ans:

Beste Bram en Dieuwertje, zoals jullie het beschrijven kunnen we een beetje meegenieten. Heerlijk om te lezen. Je kunt zo een cariere in reisboeken beginnen hoor! Genieten jullie nog maar. Groet, Gert-Jan en Ans

• 17 December 2016 - 01:16

Mark Dijs:

Prachtig! Die Felroze flamingo's die heb je hier in NL trouwens ook overal, alleen zijn ze bruin en grijs, een stuk kleiner en zitten ze meestal vastgevroren in het ijs. Veel plezier nog Columbus!

• 17 December 2016 - 22:10

Suusje Hol-Leeman:

Wow, aboriginal wat is dat leuk geschreven! Ik ben ook even daar, als ik het lees. Ik kan wel zeggen dat jullie moeten genieten, maar volgens mij doen jullie dat wel (dat stralen de foto's ook uit). Wat een kans en wat een avontuur! Doe voorzichtig.

Liefs Suus

• 18 December 2016 - 17:50

Tanya En Kees:

Mooi verhaal hoor!! Blijf lekker genieten daar dan blijven wij genieten van jullie verhalen!! Tanya en Kees

• 19 December 2016 - 20:58

Jan Bert:

Lieve Dieuw en Bram,

Ik zou mij niet verbazen als een van deze foto's volgend jaar boven jullie bank komt te hangen, in een woord: PRACHTIG!
    Superlatieven schieten tekort, geniet maar!

Jan Bert

• 27 December 2016 - 20:17

Jan En Trees:

Hoi Dieuwertje en Bram,
    Drukte rond Kerst is achter de rug dus nu maar weer eens even kijken hoe het met jullie
    gaat.
    FANTASTISCH!!Wat zien jullie weer prachtige dingen en wat schrijven jullie er mooi over.
    Wij wensen jullie nog hele bijzondere avonturen toe enne........geweldige jaarwisseling en heel veel geluk, plezier en goede gezondheid voor 2017!!!
    Liefs Jan en Trees