Cusco, de navel van de wereld - Reisverslag uit La Victoria, Venezuela van Bram Vergouw - WaarBenJij.nu Cusco, de navel van de wereld - Reisverslag uit La Victoria, Venezuela van Bram Vergouw - WaarBenJij.nu

Cusco, de navel van de wereld

Blijf op de hoogte en volg Bram

10 Januari 2017 | Venezuela, La Victoria

Een puisterig puberventje probeert je hartstochtelijk een van de vele natuurtrekkingen in de omgeving te verkopen. Een stokoude Peruaanse vrouw komt schreeuwend achter je aan met een truttig aangeklede baby-lama voor een betaalde foto. Tegelijkertijd word je van voren belaagd om een hippe zonnebril aan te schaffen waarbij je ook nog een halsstarrige Inca-piercingverkoper van je af probeert te schudden...welkom in Cusco! De navel van de wereld, zoals de inca's het ooit hebben betiteld. Ondanks deze kolderieke taferelen hebben we hier geleefd als Inca-goden! Want, hemeltje lief, wat is dit een prachtig stukje aarde, onbeschrijfelijk.

De sacred Valley, een waar kunststukje uit de kleicollectie van de here god, bracht ons bij twee hemels gelegen oude archeologische Inca-steden. Ollantaytambo en pisac. Prachtig hoog gedrapeerd tussen de mythisch groene bergkammen van deze vallei hebben wij de ingenieuze bouwkunst van de maya's mogen bewonderen. Door een specifieke en bedachtzame manier van steentjes stapelen waren de kunststukjes van de maya's bewapend tegen elk natuurgeweld dat op hun pad kwam. Iets wat de Spaanse veroveraars in de tijd maar niet konden begrijpen.

Een ander gedeelte van de vallei hebben wij getrotseerd met wat mechanische paardenkracht! Scheurend en slippend over de besmeurde blubberwegen met een quad, hebben wij onze Nederlandse sporen achter gelaten. Supervet om te doen en ook weer prachtig om de gigantische en kleurrijke vallei bij tijd en wijle te zien veranderen.

Oud & nieuw was ook memorabel. Staand op het indrukwekkende plaza de armas met duizenden Peruanen en reizigers tegelijk, was het soms letterlijk wegduiken voor de gierende babypijltjes en rokende vuurwerkbommen. Als klap op de vuurpijl, ging de enthousiast opgezette kerststal ook in vlammen op...

Maar ons paradepaardje zou nog komen: de salkantay-trek. Als ware natuurtroubadours hebben wij de verwilderde natuur getrotseerd! Tijdens deze 4 daagde trekking, met eindbestemming het magische en onwerkelijke machu Picchu. Betoverende sneeuwval, onheilspellende regenbuien, alles verhelderende zonnestralen, verkleumende nachten in de bergen, adembenemende beklimmingen tot 4700 meter hoogte van gemiddeld van 9 uur per dag hiken, kauwend en overlevend op de verkwikkende cocabladeren. WAT EEN SENSATIE!

Terwijl op de 4e en laatste dag de mysterieuze ochtendglorie geruisloos uit het diep reikende dal wegtrok, tuurden wij, kapot maar ontzettend dankbaar, hoog vanaf de zonnetempel over het huzarenstukje van de maya's, de Machu Picchu. Wegdromend bij de vele mythologische verhalen die wij zojuist met open mond hadden aangehoord dachten wij: Indiana Jones...eat your heart out. En we droomden nog lang en ontzettend gelukkig...

• 11 Januari 2017 - 10:52

Jasper:

Hi Toppers van me!

Wat een fantastisch reisverslag en mythische foto's weer! Absoluut jaloersmakend....
    Erg bijzonder lijkt me om dag na dag te mogen doorbrengen in 3D decor van Lord of the Rings.
    Diepe buiging ook voor Dieuw trouwens (onze kleine blonde wandelkoningin op teenslippers)

Ik ben heel erg benieuwd hoe de overgang naar het drukke stadse leven in Lima jullie gaat bevallen na al dit natuurgeweld!:)

Heel erg veel plezier op jullie doorreis en we kijken weer met smart uit naar het verslag van de volgende episode van jullie Zuid-Amerikaanse avontuur.

Dikke knuffel Jap, Ro en de boys

• 11 Januari 2017 - 10:54

Henny:

Weer een schitterend stukje proza! Er is een schrijver aan je verloren gegaan!
    Lijkt me inderdaad, ook kijkend naar de prachtige foto's, lettterlijk en figuurlijk een adembenemde tocht.

• 11 Januari 2017 - 12:47

Mark Dijs:

Prachtig. Veel plezier in Lima! Laat de gele inca-cola jullie smaken die ze aan de weg verkopen. En trek jullie kogelvrije veskes aan ;)

• 11 Januari 2017 - 15:30

Dieuw En Bram:

Haha, dank voor de mooie woorden luitjes!altijd leuk om de reacties te lezen!!

Dieuw gaat inderdaad als een ware teenslipper-goeroe de bergen af, prachtig!

Die Inca-cola laten wij even staan Dijs, die is naar onze mening iets te chemisch. Waarschijnlijk ben je een flikkerende kermisattractie na het wegsluipen van een zo'n rakker

• 11 Januari 2017 - 15:37

Danitsja:

Wahahwieehaaa! Wat gaaf en magische plaatjes & verhalen!
    De kerststal ook, haha! Veel plezier met alle Cusco biertjes en cavia's! X Danits

• 11 Januari 2017 - 16:33

Ans En Gert-jan:

Beste mensen, we genieten elke keer weer van jullie berichten. Ook natuurlijk via Hennie en Lia. Wat zal je hier lang op kunnen teren... Heerlijk. Geniet en pas op elkaar. Groet, Ans

• 11 Januari 2017 - 16:49

LIa :

Het was weer een feest om dit hoofdstuk te lezen, en jullie daarnaast veel op de app. of face-time te zien en te horen.
    Wat een spectaculaire natuur , dit zal je inderdaad lang bijblijven , en wat een contrast met dat platte momentele winderige en saai grijze Nederland.
    Zal best een overgang nu ook voor jullie zijn in die miljoenenstad.
    Blijf vooral genieten van al het moois en pas goed op jezelf en elkaar,
    Dikke zoen van moeders.

• 14 Januari 2017 - 14:44

Jan:

Hoihoi Diewertje en Bram,

Zoals elk reisverslag van jullie heb ik weer genoten van de unieke foto's, de wijze van beschrijven van al jullie belevenissen en de adembenemende vergezichten. Gelukkig leest jullie verhaal als een spannend boek, zodat ik me even te midden van jullie in Latijns Amerika waan. Geen enkele vergelijking met het druilerige, natbesneeuwde, winderige en platte Nederland is er te bedenken. Integendeel, alleen maar contrasten. Geen 4700m hoogte, maar 47 hoogtemeters (beklimming van de Amerongse berg). Geen steile, angstaanjagende smalle, zanderige paadjes onder je MTB, terwijl de diepe afgrond lonkt, maar brede,geasfalteerde, vlakke wegen met saaie groene bermen, waarbij je de vering liever uitschakelt.
    Ik kijk al uit naar jullie volgende reisverslag, maar ook naar de dag dat ik de verhalen uit jullie mond hoor.
    Doe voorzichtig en blijf genieten!!!
    Groet Jan

• 15 Januari 2017 - 11:00

Bram En Dieuw:

Cavia's hebben we nog ff links laten liggen Danitsja!

Jan, prachtig stuk om te lezen! Fijn dat we je af en toe mee kunnen nemen op ons avontuur!

Blijft mooi om al jullie reacties te lezen!